ג'יימס ת'ורבר
לדחיינות יצא שם רע ובצדק!
היא מעכבת את מה שהיינו הכי רוצים לסמן עליו וי ונתפסת לרוב כחולשת אופי, כעצלות או חוסר רצינות.
אבל מה אם דחיינות היא לא ביטוי של חולשה או פגם?
מה אם היא נמצאת שם רק כדי לשרת אותנו?
במקום להאשים את עצמנו ולראות בדחיינות כחולשה או פגם, נוכל למצוא בה הזדמנות תומכת להתבונן על עצמנו מנקודת מבט קצת אחרת, ככה לא נבהל כל כך מהדחיינות או מעצמנו ואפילו נפיק ממנה תועלת.
אם נבין ממה אנחנו בורחים, לאן אנחנו בורחים ולמה, כפי שג'יימס ת'ורבר מציע, יכול להיות שנזכה בעצמנו מחדש.
הדחיינות מייצגת את קולה של ההמנעות.
ככל שנדחה רעיון או משימה כך גם נמנע מלהתעמת איתם או בעצם, בעיקר עם עצמנו.
כשאנחנו מבינים שמקור הדחיינות הוא המנעות, יהיה לנו קל יותר לבדוק את הסיבה או לאשש תחושה שלא נתנו לה עדיין מקום.
הדחיינות משרתת אותנו בשני אופנים:
הראשון, היא שומרת עלינו מפני פגיעה בערך העצמי שלנו.
הפסיכולוג והחוקר מרטין קובינגטון מתאר במחקר שלו קשר הדוק בין דחיינות לערך העצמי. (Covington, M. V. 1984- The self-worth theory of achievement motivation). קובינגטון מצא שאנשים יגנו על הערך העצמי שלהם כשהם חוששים להכשל במשימה, לקבל עליה ציון נמוך, או כשהיא תהיה פחות ממושלמת.
הדחיינות היא אסטרטגיה ששומרת על הערך העצמי שלנו. אם נצליח לראות את הדחיינות באור אחר, כלומר ככזו שלא קובעת את היכולות שלנו ואת הערך העצמי, נוכל לגשת אליה עם פחות דחף להמנע ממנה.
האופן השני שבו הדחיינות משרתת אותנו הוא בכך שהיא מכוונת אותנו להקשבה, דיוק והבנה.
כשמשהו "יושב" לנו לא טוב במשימה מסוימת, ההמנעות תשרת את אותה תחושה ותעורר אותנו לדחות את המשימה שוב ושוב.
אם משהו במשימה הזאת לא נמצא בהלימה עם התשוקה, הערכים או הדרך שלנו או אם קיים קושי בחיבור עם האנשים המעורבים, לא נרגיש שלמים איתה או שהיא תסומן ככשלון ידוע מראש גם אם באופן לא מודע.
אגב, דחיינות לא מופעלת רק מול משימות, היא יכולה להופיע גם מול מפגשים חברתיים שנדחה שוב ושוב כי משהו בהם יעורר בנו המנעות מתוך אותן הסיבות.
בהדרגה, מתגלה שהדחיינות היא לא רק בעיה שצריך לפתור אלא ביטוי של שיח פנימי לא מודע.
ההמנעות היא לא תמיד סימן לחוסר מוטיבציה או משמעת עצמית, אלא לעיתים קרובות היא ביטוי עמוק יותר לרצון לא מודע להגן על עצמנו, לצורך בזמן עיכול, או לאי־הלימה בין מה שאנחנו צריכים לבין מה שאנחנו בוחרים בו.
כשאנחנו מתייחסים אליה לא כאל כשל אישי אלא כקריאה לבירור, נפתח מרחב חדש של התייחסות לעצמנו, כזה שלא דוחק או מכריח אלא מאפשר בירור, התאמה ותנועה מדויקת יותר.
לא מדובר בדרך לעקוף פעולה, אלא בלהבין איך לפעול בלי להכריח את עצמנו להידחף פנימה בכוח.
כך, במקום לשאוף להתגבר על הדחיינות, נוכל להתחיל לשאול: מה היא מסמנת לי, מה חשוב לי באמת, ואיך אפשר לנוע קדימה בלי לוותר על עצמינו בדרך.
ניק ווג מדבר על תיאורית הערך העצמי כמפתח להבנה ולהתגברות על דחיינות