איך משווקים עסק מרובה תחומים?

יש עצמאים שתחום מקצועי אחד הוא נתיב מספק עבורם. 
הם מתמקצעים בו, מתפתחים בתוכו ובונים את אסטרטגיית השיווק שלהם באופן ממוקד.
אחרים- אלה הבוחרים לעסוק בתחומים מקצועיים שונים זה מזה, מתקשים באופן מהותי לגשת לשיווק העסק שלהם.
כשמגיע רגע השיווק, הריבוי הזה הופך למכשול. 
בגלל הקושי הזה לפעמים תחום מקצועי אחד, או יותר, מתקיים ממש "בארון" מתוך החשש מביקורת והרמת גבות מבחוץ. לרוב זה מותיר את העסק להתקיים מפה לאוזן וללא תוכנית שיווק שתמנף אותו.

למה קיים הקושי לשווק עסק מרובה תחומים?

הקושי הרגשי שמתלווה לשיווק עסק מרובה תחומים, יוצר את ההמנעות משיווק.
התגובות הביקורתיות שעצמאים מרובי תחומים פוגשים מופיעות במנעד רחב שבין "דאגה כנה" לבין הצורך להבין.
אנחנו שומעים על עצמנו שאנחנו מתפזרים, שצריך להתמקד וש"חבל, זה יעשה לך נזק מקצועי". נשמות טובות יגידו שאנחנו כנראה לא מספיק מקצועיים בכל התחומים או, שזה נשמע להם כמו תחביבים יותר מאשר תחומי מקצוע.
תגובות אחרות יחפשו הגיון בתוך התבניות המוכרות להם, ינסו להבין בכל זאת באיזה חלק אנחנו הכי מתמחים ומהי 'באמת' ההגדרה המקצועית שלנו.

סיבה נוספת, היא הקושי לגשת למלאכת בניית אסטרטגיית שיווק מרובת תחומים, הפונה לקהלים שונים וחולשת על מוצרים ושירותים השונים זה מזה.
כאן אני רגע רוצה לעצור ולשים כוכבית: לפעמים נראה שלאנשים ממוקדי מקצוע אחד, השיווק הוא ממש קליל.
אני חייבת להגיד ששיווק הוא דבר שלא קליל לאף אחד (אולי ליחידי סגולה:). שיווק יכול להיות כיף ומעניין, אין ספק! אבל עצמאים רבים נתקלים בקושי לתכנן אסטרטגיית שיווק טובה, ליישם אותה ולהקדיש לה לא מעט זמן בלוח הזמנים שלהם.
שיווק מוצלח דורש הבנה מעמיקה של מי אנחנו ומה יש לנו להציע לעולם ומפגיש אותנו עם תהליכים רגשיים של חקירה, חשיפה, יציאה לאור ומימוש, לצד יישום צעדים מתוכננים. זה לא קליל לאף אחד וזה דורש מחשבה, תכנון והשקעה.

אז איך בכל זאת משווקים עסק מרובה תחומים?

אתחיל בכך שכל מקרה לגופו, זה מאוד אינדיבידואלי ואין רק דרך אחת ברורה לשיווק עסק מרובה תחומים- היא צריכה להיות מותאמת לצרכים ולעסק שלנו.
ההמלצה שלי היא להיעזר בייעוץ עסקי שמבין את ריבוי התחומים לעומק, כולל אתגרי הדרך ושלא ירפה את ידכם (לא מעט אנשי מולטי סיפרו לי שהיועץ שלהם אמר שהם צריכים להתמקד רחמנא ליצלן). אני מלווה תהליכים כאלה ואפשר לקרוא על כך ממש כאן.
ובכל מקרה, אל תוותרו על שיווק! תמצאו הדרך שלכם ולכו איתה. כל עסק זקוק לשיווק ואין סיבה שאנשים יחשפו למוצרים ושירותים דומים של עסקים אחרים, רק כי הם "ממוקדים" ושלכם לא. 

1. שיווק מופרד תחומים

נוכל לבנות תשתית שיווק נפרדת עבור כל אחד מתחומי המקצוע.
כך למשל, אם אנחנו מלמדים שיעורי יוגה נפתח דף אינסטגרם, עבור שירותי הקייטרינג נשווק דרך דף פייסבוק ועבור ההרצאה שאנחנו מעבירים, נשווק דרך יוטיוב, פודקאסט ויחסי ציבור לדוגמה.
נוכל גם לבחור באותם אפיקי השיווק ושהדפים יהיו נפרדים (2 עמודי אינסטגרם שונים לדוגמה).

היתרונות העקריים של דרך השיווק הזאת היא ההמנעות מביקורת, מיקוד ברור יותר בכל אחד מהתחומים ופנייה לכל אחד מקהלי היעד בנפרד. 
החסרון הוא זמן והשקעה בכל אחד מאפיקי השיווק הללו, זה יכול להיות מתיש לאורך זמן.

2. שיווק הוליסטי

השיווק ההוליסטי הוא האפשרות לשווק תחום0 מקצועי אחד או יותר, בתוך אותו אפיק השיווק.
כאן נוכל גם לבחור שחלק מאפיקי השיווק שנתכנן יציגו את כל תחומי המקצוע שלנו או אפילו רק אחד מהם. למשל, רק את דף האינסטגרם ננהל באופן הוליסטי ובאתר\ דף נחיתה ניצור נתמקד בכל תחום בנפרד.
החסרון העיקרי של השיווק ההוליסטי הוא התגובות שאנחנו עלולים לפגוש וחוסר ההבנה, אבל גם זה יכול להפוך ליתרון מהר מאוד ולבידול ייחודי, אם רק נתכנן את השיווק שלנו נכון.
היתרונות הם ברורים: נוכל לצאת אל העולם כפי שאנחנו באמת, להפוך את הסיפור האישי שלנו לחלק מסיפור העסק, לעורר השראה, למשוך את קהל היעד הדומה לנו, נחסוך בזמן ונהנה עוד ממכלול הביטויים שלנו. 

קים חביב- בת 26, אמנית רב תחומית, משפיענית רשת, מרצה, שחקנית ומלווה נשים וגברים לכושר קרבי, מנהלת דף אינסטגרם שבו כל תחומי המקצוע שלה באים לידי ביטוי.
"מגיל אפס תמיד הייתי 'גם וגם' וזה הכי טבעי לי", היא מספרת.
"לפעמים אנשים לא מעזים, הם מעדיפים להשאר בתלם והמפגש עם אדם כמוני מפתיע אותם, זה נראה להם מוזר".
קים פגשה מבחוץ לא מעט תגובות שיכלו בקלות לערער אותה "אמרו לי שאם אני רוצה להיות טובה במשהו אני צריכה להתמקד בדבר אחד".
היא מספרת שבתקופה שבה פקדה אותה מחלה קשה, אנשים טובים אמרו לה שזה בגלל שהתפזרה ועשתה יותר מידי ועכשיו הגיע הזמן להתמקד.
"אני שומעת גם תגובות מחזקות, כאלה שמתארות איזו השראה אחרים מקבלים מהעשייה שלי ומזה שאני חיה את התשוקה שלי. אני מאמינה שכל אחד צריך למצוא את כח- העל שלו וללכת איתו עד הסוף". 

הקווים המנחים של תכני השיווק ההוליסטי

שיווק הוליסטי יכול ליצור תוכן מרתק, יצירתי וייחודי!
ככל שנעביר בצורה טבעית את מי שאנחנו ונרגיש בזה נוח, ככה זה גם יתקבל מהצד השני.
הנה כמה קווים מנחים שיעזרו לכם לבנות תוכן הוליסטי מדויק:
- מצאו קו מחבר בין תחומי המקצוע שלכם, זו יכולה להיות מערכת ההנעה הפנימית שלכם- התשוקה שמניעה אתכם בעולם, זה יכול להיות ערך מוביל, גישה ייחודית, או נקודת מבט שונה על העולם. וזה יכול להיות קו מחבר בלתי נראה בין המקצועות השונים: זה שלכם הוא ברור ועכשיו זה הזמן לספר עליו החוצה.
- ספרו על מאחורי הקלעים של עסק מרובה תחומים, כל מה שחשבתם שאתם צריכים להסתיר יהיה דווקא הכי מעניין, אותנטי ומעורר עניין.
- צרו נרטיב אותנטי שאתם מרגישים נוח בתוכו. ספרו את הסיפור האישי שלכם, את המסע שלכם בעולם ואיך הגעתם לכל אחד מהתחומים בו אתם עוסקים.
ספרו על פריצות הדרך הקטנות והאתגרים האישיים והמקצועיים שבתוך מה שחשבתם שהוא אולי לא אפשרי.
- השתמשו בעולמות תוכן משלימים, אתם לא חייבים להתמקד רק בתחומי המקצוע שלכם :) לכל אחד מהמקצועות שלכם יש עולם שלם תכנים בעלי ידע וערך או השראה שיכול להשלים את התמונה.

אתם לא צריכים לבחור!
אם תרצו לשווק את העסק שלכם כמרובה תחומים כדאי שתבנו בהירות פנימית, הכירו את עצמכם לעומק והציגו את המכלול הזה כדרך לייחד את עצמכם וכמי שאתם באמת.
כשאנשים קונים את המוצרים או השירותים שלכם הם ירצו להתחבר לנוכחות הייחודית שלכם, למי שאתם. 
כל עוד 

כשאנשים רוכשים מכם – הם רוכשים גם את הגישה שלכם, את הנוכחות הייחודית ואת המתנות שיש לכם להציע לעולם. כל עוד נעשה את זה נכון ומתוכנן וניצור בהירות ועניין ולא עומס מבלבל.
הציגו את ריבוי התחומים לא כבלבול- אלא כעומק, כמכלול יפיפיה של כל מה שאתם.
בעולם הישן הרבה גבות היו מורמות אולי, לנוכח שיווק שכזה. אבל בזמנים החדשים שלנו- זאת אפשרות טבעית מאוד שבה כל אחד מאיתנו סולל לעצמו דרך ייחודית משלו, מחוץ לקופסאות ותבניות.